donderdag 18 december 2014

Door de ogen van Reinout van Zandycke

Het tweede gastblog is een feit. Vandaag is Reinout van Zandycke aan het woord. Hij is een geëngageerde communicatieman met een grote liefde voor nieuwe media. Hij is afgestudeerd als woordvoerder binnen de opleiding communicatiemanagement en is recent gestart met een opleiding politieke communicatie. Naast talloze engagementen houdt hij zich ook bezig met het schrijven van opinies over communicatie, politiek en de combinatie.


'Wij verwijten landen – vaak dictatoriale regimes – dat ze hun inwoners dom houden via media. Wij zijn er zo trots op dat wij wel over een objectieve 4de macht (de pers) beschikken, maar let op, 100% objectief zijn onze media niet. Bij ons zit het eerder in de details. Door het gebruik van enkele geladen woorden lezen wij onbewust een subjectieve mening in een objectief jasje. In het communicatiejargon heet dit ‘labelling & framing’

Je zou op het eerste gezicht denken dat onderstaande een neutrale berichtgeving is, maar dat is niet het geval. Je moet de eerste zin eens lezen: “het agressieve buitenlandsbeleid van Poetin”. Wij, de lezers, krijgen onmiddellijk een negatieve perceptie over het gevoerde beleid, ook al wordt hier niets gezegd over concrete acties. Misschien terecht, maar dat is niet aan ‘de objectieve media’ om dat te bepalen. Lees het nu eens opnieuw, maar denk agressief weg. Je merkt onmiddellijk dat de tekst een heel andere invulling krijgt, veel neutraler. Zo zie je maar dat een geladen woord een tekst in een volledig ander kader kan plaatsen. Een journalist heeft enorm veel macht als het gaat over onze perceptie. 
Dagelijks krijgen we mediaberichten voorgeschoteld via de massamedia. Die berichten laten altijd maar een beperkt deel van de werkelijkheid zien. Door de overload aan nieuws wordt alles op voorhand al gefilterd en geselecteerd. We zien dus altijd maar een beperkt deel van de werkelijkheid. De kern van framing is het selecteren en beklemtonen van enkele aspecten uit de waargenomen realiteit. Framing vindt bijna overal plaats, met name in: reclame, de media, de politiek en in de wetenschap.

Een verhaal wordt niet alleen ingekaderd, maar ook ingekleurd. De woorden en beelden uit de berichten krijgen ook een bepaalde sociale en emotionele lading mee, zoals bovenstaand voorbeeld. Dat proces van inkleuring wordt ook wel labelling genoemd. De inkleuring van de mediaboodschap beïnvloedt sterk de opinievorming van het volk.

Wij mogen best wel trots zijn op onze media. Zij zijn wereldwijd gezien zeker één van de meest betrouwbare. Toch blijft het belangrijk dat we ons allemaal bewust zijn dat ook onze media niet heilig is. Wees steeds kritisch, ook voor datgene wat je leest, ziet of hoort in de media.'

Ben je nieuwsgierig geworden naar Reinout zijn visie? Volg dan zijn blog.

Follow my blog with Bloglovin

1 opmerking: