woensdag 3 december 2014

Links- of rechtsom?

Een opmerking die ik vaak hoor, naast alle creatieve varianten op mijn naam, is ''Ben jij links?'' Als ik dan bevestigend knik kijkt iedereen mij aan alsof ze water zien branden. Kennelijk is links zijn anders dan normaal, dit maakt mij uniek. Als linkshandige moet je jezelf aanpassen aan de rechtshandigen wereld. Vroeger was het zelfs verplicht om met rechts te schrijven, als je toen met de verkeerde hand schreef werd je met een liniaal op je vingers getikt. Zelf doe ik ook dingen anders. Ik draag mijn horloge om mijn rechtse pols en ik knip met horten en stoten. Waar ik mezelf het meest aan erger zijn de inktvlekken op mijn hand na het schrijven. Nee, het leven van een linkshandige gaat niet altijd over rozen.

Er zijn in de media diverse conclusies over linkshandigen getrokken. Het schijnt dat linkshandigen minder lang leven dan rechtshandigen. Ook wordt het linkse handschrift met onleesbaar en lelijk afgeschilderd, terwijl het rechtse handschrift over het algemeen als mooi en leesbaar wordt gezien. Gelukkig is er ook een positief oordeel, een linkshandige blijkt intelligenter te zijn dan een rechtshandige.

Door mijn opleiding Communicatie heb ik een beter beeld gekregen over de subjectiviteit van media en de invloed van de sociale omgeving op mensen. Veel Nederlanders zien de werkelijkheid van de televisie of krant als de echte werkelijkheid, maar dat is niet zo. Mensen worden door media én hun sociale omgeving gekleurd. Dit is de reden waarom mensen met verschillende en gekleurde brillen naar de werkelijkheid kijken. 

Op mijn blog ga ik je laten zien welke invloed media hebben en hoe je daardoor onbewust en gekleurd oordeelt. Door hier over te schrijven ga ik je helpen om bewuster conclusies te trekken en om met een andere blik naar media te kijken.

Ik ga je uitdagen om die gekleurde bril af te zetten, want dan gaat er een hele nieuwe wereld voor je open. Are you in?


Follow my blog with Bloglovin

1 opmerking: