zaterdag 27 december 2014

Praten als Jan met de pet

Propaganda wordt al jarenlang ingezet om in te spelen op psychologische zwaktes en gevoeligheden van de mens. Op deze manier probeert de politiek via de media het volk bang te maken of ze aan hun kant te krijgen. Propaganda is dus geen gevolg van, of bewijs voor mediamacht. Er zijn zes propagandatechnieken, deze ga ik je stuk voor stuk uitleggen.



Name calling
Als de media gebruikt maakt van name calling schelden zij een groep of iemand uit. In onderstaand voorbeeld worden democraten uit de VS uitgescholden voor domme mensen.


Fear appealOm mensen bang te maken gebruiken media de propagandatechniek fear appeal. Zie onderstaand voorbeeld.
Card stackingAls media bewust dingen tonen of juist weglaten zijn zij bezig met selectieve argumentatie, ook wel bekend als card stacking of framing. Onderstaand voorbeeld maakt dit duidelijk. In het midden zie je de complete foto. Als je naar het linkse kader kijkt, zie je een man die onder schot wordt gehouden. Het lijkt alsof hij gevangen wordt gehouden. In het rechtse kader zie je een man die wordt geholpen. Wat ik je met deze foto wil laten zien is dat het selectief weghalen van beeld een geheel nieuwe betekenis en context creëert.

Glittering generalities
Als de politiek met grote woorden via de media het publiek wil beïnvloeden of overtuigen maken zij gebruik van glittering generalities. Deze vorm van propaganda wordt vooral gebruikt in de politiek. Zie onderstaand voorbeeld van Obama.

Bandwagon
Via bandwagon spelen media en reclame in op het feit dat iedereen bij de 'winnaar' wil horen. Zie onderstaand voorbeeld.

Plain folks
Door het gebruik van plain folks passen media hun taalgebruik aan hun doelgroep aan. Oftewel, zij praten als Jan met de pet. Zie onderstaand voorbeeld.

Hopelijk ga je na het lezen van deze post kritischer kijken naar media en hun reclame, want zij maken voortdurend gebruik van bovenstaande propagandatechnieken. Follow my blog with Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten