dinsdag 16 december 2014

Wat staat er op jouw agenda?

Iedereen heeft wel een agenda waar je in opschrijft wat belangrijk is en wat je niet mag vergeten. De media bepalen door de selectie van onderwerpen de agenda van het publiek. De media beïnvloeden niet de mening van het publiek, maar wel wat mensen maatschappelijk belangrijk / onbelangrijk vinden. Dit wordt de agenda setting theorie genoemd.

In deze theorie is sprake van twee agenda's. Je hebt de media-agenda, deze agenda besteed selectief aandacht aan nieuws. Daarnaast is er de publieksagenda, in deze agenda staat wat mensen belangrijk / onbelangrijk vinden.



De publieksagenda heeft drie niveaus, namelijk: de intrapersoonlijke agenda (wat houd je persoonlijk bezig?), de interpersoonlijke agenda (wat is het onderwerp van gesprek tussen jou en de directe sociale omgeving?) en de gemeenschappelijke agenda (wat houdt een gemeenschap bezig?)

Het idee achter deze theorie is eenvoudig. Een onderwerp dat veel aandacht in de media krijgt wordt door mensen als belangrijk ervaren, denk aan ebola. Als een onderwerp weinig media-aandacht krijgt wordt het door mensen niet zo belangrijk gevonden.

Door onderstaande niveaus te meten kun je erachter komen of er in beide agenda's overeenkomst zit. Als dit het geval is, is het lastig om te bewijzen of het onderwerp daadwerkelijk op beide agenda's staat, maar het agenda setting effect is wel aannemelijk.
  • Awareness
    Komen de onderwerpen op beide agenda's voor?
  • Salience
    Staan de onderwerpen op ongeveer een vergelijkbare plaats op de twee agenda’s? 
  • Priority
    Staan de onderwerpen op precies dezelfde plaats op de media- en de publieksagenda? 
Ik hoop dat je na het lezen van deze post door hebt dat media door de selectie van nieuws invloed heeft op wat jij belangrijk vindt.
Bron: Pinterest
Een variant van de agendasetting is framing, priming en labelling. Deze propagandatechnieken worden uitgelegd in een volgende gastblog.  Follow my blog with Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten