dinsdag 23 december 2014

Is kennis macht?

Kennis... wat is dat eigenlijk? Is kennis van soaps en sport minder waard dan kennis van politiek of economie? Het antwoord is nee, want kennis is alle soorten informatie.

Dankzij de informatieverspreiding via de televisie raakt de bevolking goed geïnformeerd. Hierdoor verwachtte men dat iedereen goede informatie zou krijgen. Daardoor zouden verschillen in kennis tussen diverse groepen in de samenleving verdwijnen. Maar dit was niet het geval. De kenniskloof theorie stelt dat afwijkend mediagebruik door verschillende groepen vaak leidt tot groei van de kenniskloof tussen groepen in plaats van verkleining.

Er zijn twee soorten kenniskloven, namelijk:

• Horizontale kenniskloof
Het verschil in kennis hangt af van interesse, bijvoorbeeld auto's of voetbal.
• Verticale kenniskloof
Het verschil in kennis hangt af van de Sociaal Economische Status. Dit is de oorspronkelijke kennisklooftheorie.

Hoe komt het dat de kloof nog steeds groeit? Het verschil zit in de uitgangspositie van de publieksgroepen. Mensen met een hoge Sociaal Economische Status (SES) pikken sneller en meer informatie op uit media dan mensen met lage SES. Een hoge SES houdt in dat je een hoog: opleidings-, beroeps- en inkomensniveau hebt.
Als communicatieprofessional in spé dien je dus rekening te houden met de SES van publieksgroepen. Mensen met een lage SES hebben een ander mediagebruik. Zij kijken bijvoorbeeld meer televisie en lezen minder de krant. De tv geeft minder relevante informatie dan printmedia. Vaak is de eigen omgeving ook lager opgeleid, hierdoor is er minder kennis, stimulering en ondersteuning. Dit heeft tot gevolg dat de ontwikkelings- en carrièrekansen lager worden.

Wist je dat er zelfs een wereldwijde kenniskloof is? Dit heeft te maken met bovenstaande factoren en met de beperkte toegankelijkheid tot media in (ontwikkelings)landen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten