donderdag 11 december 2014

Geen blad voor de mond nemen

Ik vind de herfst de mooiste tijd van het jaar. In de bossen zie je bomen waar de bladeren vanaf vallen en paddenstoelen die uit de grond schieten, van elfenbankjes tot vliegenzwammen. De theorie van vandaag sluit daar goed op aan.


In het zwamvlokmodel staat niet de media maar het gesprek tussen mensen centraal. De theorie is vernoemd naar de zwamvlok omdat de media vergeleken worden met een zwam. Deze is opvallend en zichtbaar maar ook tijdsgebonden, want hij verdwijnt en verschijnt weer. Wat primair is en altijd blijft is de mycelium, oftewel het netwerk uit de samenleving. Het netwerk is onopvallend, maar wel de kern van de paddenstoel. Het zwamvlokmodel zegt dat mensen niet afhankelijk zijn van media en dat zij ook los van hen associaties en openbaarheid creĆ«ren. 

Binnen communicatie wordt een onderscheid gemaakt tussen formele openbare communicatie (FOC) en informele openbare communicatie (IOC). Beide vormen zijn voor iedereen toegankelijk, er wordt niemand uitgesloten. Bij FOC zit een (media)instituut achter de berichtgeving, bij IOC is dit niet het geval. 

Door interpersoonlijke communicatie (IOC) ontstaan geruchten. Omdat communicatiestudenten gek zijn op formules en om te kunnen bepalen hoe groot de kans op een gerucht is, is er een formule bedacht. Maak kennis met de basic law of rumour: R ~ I x A x 1/C. 

De kans op een gerucht (R) is groot als het onderwerp een grote importance (I) heeft en als de situatie erg dubbelzinnig (A) is. Tot slot dient het kritisch denkvermogen (C) van de ontvanger erg laag te zijn.

Welke criteria stel jij aan de geloofwaardigheid van een gerucht en hoe snel ben je ervan overtuigd dat het gerucht waar is?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten