Uit blind product tests is gebleken dat mensen nauwelijks tot geen verschil proeven tussen verschillende merken. Dat is best apart, want meestal heb je een voorkeur voor het bekendste merk, toch?
Elke merk is gebaseerd op twee pijlers, dit is differentiatie (het merk moet het product gaan onderscheiden van de concurrent) en brand added value (het merkartikel een speciale betekenis heeft bovenop het 'kale' product.) Denk bijvoorbeeld aan parfum.
Er wordt binnen merkenmanagement onderscheid gemaakt tussen een product en een merkartikel. Daarnaast wordt er een verschil gemaakt tussen intrinsieke en extrinsieke attributen. Intrinsiek wil zeggen het product zelf, oftewel de producteigenschappen zoals chocolade. Extrinsiek houdt in dat er kenmerken toegevoegd zijn, zoals het merk, de verpakking of de prijs.
Om deze informatie op een makkelijke manier uit te leggen neem ik de chocoladereep Mars Caramel als voorbeeld. Een product bestaat uit de volgende onderdelen:
Niet-onderscheidende intrinsieke attributen
Alle chocoladerepen zijn gemaakt van chocolade, dit is dus niet onderscheidend.
Onderscheidende intrinsieke attributen
Een onderscheidend attribuut voor de Mars Caramel is de caramelvulling, want niet iedere chocoladereep heeft een vulling.
Bron: Mars |
Niet-onderscheidende intrinsieke attributen
Alle chocoladerepen zijn gemaakt van chocolade, dit is dus geen onderscheidend attribuut.
Onderscheidende intrinsieke attributen
Een onderscheidend attribuut voor een chocoladerepen kan, net als bij de Mars Caramel, de caramelvulling zijn. Omdat niet iedere chocoladereep een (caramel)vulling heeft is dit uniek en onderscheidend.
Het merk als extrinsiek attribuut
Hiermee wordt de merknaam, het beeld en de vorm van de Mars Caramel bedoeld.
Overige extrinsieke attributen
Hierbij kun je denken aan de prijs, de verpakking en de overige informatie over de reep.
Een A-merk staat niet altijd garant voor de beste intrinsieke attributen van een product. Laat je dus niet gek maken door reclame, want het komt er op neer dat merkbeleving vooral tussen onze oren zit.
Follow my blog with Bloglovin
Ik heb eens ergens gelezen dat Kellogg’s cornflakes duurder zijn dan een onbekend merk, enkel en alleen omdat je als consument zelf voor hun reclame betaalt. Het product zelf onderscheidt zich in geen enkel opzicht van ‘merkloze’ cornflakes.
BeantwoordenVerwijderen