vrijdag 23 januari 2015

De Volkskrant vs de Metro

Zoals je de afgelopen dagen via de media hebt meegekregen is vanaf 1 september 2015 de studiefinanciering voor studenten in het hoger onderwijs veranderd. De basisbeurs voor nieuwe bachelor- en masterstudenten vervalt. In plaats hiervan heb je als aankomende student een mogelijkheid om geld te lenen, dit is niet verplicht en moet de basisbeurs vervangen. Aan de hand van dit onderwerp ga ik je de kleuring van media laten zien.

Om je bewust te maken van de subjectiviteit van de media ga ik je door krantenartikelen van de Volkskrant en de Metro  met elkaar te vergelijken laten zien hoe de media de werkelijkheid kleurt.

De Volkskrant
Deze krant is van oorsprong een Rooms-Katholieke Nederlandse krant. Naast de Trouw en het NRC wordt de Volkskrant gezien als de kwaliteitskrant van Nederland. De krant richt zich daarmee op hogeropgeleiden. 

Het sociaal leenstelsel wordt ingevoerd: dit gaat er veranderen
In dit artikel worden voornamelijk de feiten over het leenstelsel benadrukt. Zo zegt de Volkskrant dat de aanvullende beurs en de ov-jaarkaart blijft bestaan. Studenten met een handicap of ziekte worden gecompenseerd met een kwijtschelding van 1.200 euro bij een afgeronde bachelor of master. Verder mogen afgestudeerden 35 jaar doen over het terugbetalen van hun lening. Het volledige artikel kun je hier lezen.

De Metro
Deze krant is een gratis dagblad dat wordt uitgegeven door Metro Holland. De Metro verschijnt van maandag tot en met vrijdag en is het tweede landelijke dagblad en grootste gratis dagblad van Nederland. De krant wordt gratis verspreid via NS-stations, metrostations, universiteiten en scholen.

Het leenstelsel gaat door, maar wat nu?
In dit artikel komen, net als bij de Volkskrant, ook de feiten naar voren. Het verschil met het andere artikel is dat de Metro wel meer informatie laat zien. Zo berichten zij dat aankomende studenten onbeperkt geld mogen verdienen zonder dat zij hun ov-jaarkaart of aanvullende beurs kwijtraken. Ook zegt de Metro dat studenten die de komende drie jaar beginnen met een studie een tegoedbon van 2.000 euro krijgen voor bijscholing. Dit is een compensatie omdat de studenten met het leenstelsel te maken krijgen, maar niet veel van de investeringen in het onderwijs gaan merken. Het volledige artikel kun je hier lezen.

Conclusie
Door het vergelijken van deze artikelen zie je dat er bij de berichten gebruik is gemaakt van framing, oftewel selectieve argumentatie (je laat bewust dingen wel / niet zien). De Volkskrant heeft bewust informatie over het bijverdienen en de tegoedbon niet laten zien in hun bericht. Dit hebben zij waarschijnlijk gedaan omdat zij het niet relevant voor de lezers vinden of vanwege hun (commerciële) belangen.

De Metro heeft er bewust voor gekozen om de informatie over het bijverdienen en de tegoedbon wél te laten zien. Dit hebben zij waarschijnlijk gedaan omdat zij het relevant voor hun lezers, vooral studenten, vinden.

Ik hoop dat je na het lezen van dit bericht ziet dat ieder medium gekleurd is en dat zij handelen op basis van verschillende belangen. Follow my blog with Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten