maandag 26 januari 2015

Door de ogen van Serge van Rooij

Vandaag is Serge van Rooij, communicatie-adviseur en (presentatie) coach bij Bex*training en coaching aan het woord. Wil je weten hoe je een droomstart bij jouw presentatie kunt maken?


"Dames en heren, er is mij gevraagd om een presentatie te houden over de marketingdoelstellingen van 2015. Ik zal het kort houden, want ik kan me voorstellen dat u honger hebt na zo'n lange dag. Op deze sheet ziet u de punten die ik ga behandelen."
Zo maar een opening zoals ik ze vaak hoor bij presentaties. Niet echt inspirerend en meestal een teken voor een aantal aanwezigen om de smartphone er maar alvast bij te pakken. Vindt u het niet erg dat het publiek iets voor zichzelf gaat doen, dan kunt u nu stoppen met lezen. Wilt u het publiek er echter direct bij betrekken, zijn de volgende drie methoden een garantie voor succes:
1. Begin met een verhaal
Mensen zijn dol op verhalen. Dus in plaats van de inhoudsopgave voor te lezen, werkt het een stuk beter als u met een kort verhaal begint dat bijvoorbeeld uw kernboodschap bevat. En dan bedoel ik ook echt direct beginnen met een verhaal. U komt op en begint bijvoorbeeld als volgt: "Daar stonden we dan, mijn baas en ik. We keken recht in de woedende ogen van onze beste opdrachtgever..." Reken maar dat u de aandacht heeft en dat mensen in de zaal willen weten hoe het afloopt.
2. Stel een vraag
Een goede, intrigerende vraag zorgt er voor dat uw publiek direct betrokken wordt. Ze gaan namelijk over het antwoord nadenken. Voorwaarde is natuurlijk wel dat uw vraag iets te maken heeft met uw boodschap.
3. Doe iets onverwachts
Bill Gates liet ooit malariamuggen los in een publiek. Zijn stelling was dat mensen in de derde wereld meer kans hebben op malaria en dat onderzoek nodig is. Om zijn stelling kracht bij te zetten, liet hij malariamuggen los in het publiek (natuurlijk waren het gewone muggen). Want waarom zouden alleen mensen in de derde wereld kans mogen hebben op malaria, zo was zijn vraag. Mensen die daarbij aanwezig waren, hebben het er nu nog over. Ook hier geldt, dat als u iets onverwachts doet, het in lijn moet zijn met het onderwerp van uw presentatie.
Bovenstaande opties zijn een garantie op succes. En ja, dit is voor een spreker spannender dan de inhoudsopgave voorlezen. Want u neemt een risico. Het is mogelijk dat u de plank misslaat. Maar waarom zou u hetzelfde doen als al die andere miljoenen sprekers? En bovendien: als u zelf publiek bent, wat heeft u dan liever? Een inspirerende opening of de voorspelbare opening? Precies. Dus stap over die angst heen en durf eens iets anders te doen. Uw publiek is u dankbaar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten