Neumann |
Het ontstaan van een zwijgspiraal heeft te maken met een aantal factoren aan zowel de media- als de publiekskant, deze ga ik je nu uitleggen.
De drie factoren aan mediakant:
1. Consonantie
Er heersen dezelfde opinies in de media en zij imiteren elkaar.
2. Cumulatie
Deze gelijkluidende opinies komen steeds weer terug in de media, het wordt dus continu herhaald.
3. Openbaarheid
Deze herhaalde en gelijkluidende (media)opinies hebben een groot openbaar bereik.
Kort samengevat: door herhaling (2) van één gelijkluidende opinie (1) in de openbaarheid
(3) lijkt het alsof de hele samenleving zo denkt, dit wordt het meinungsklima genoemd.
De factoren aan publiekskant:
1. Sociaal wezen
Een mens is een sociaal wezen en is bang voor sociale isolatie.
2. Angst
Door deze angst hebben mensen de neiging om zich aan de meerderheid aan te passen, dit heet conformisme. Hierdoor oriënteer je je bij gevoelige issues op het meinungsklima in de samenleving.
3. Oriëntatie
Die oriëntatie verloopt via de media. De mediaopinie wordt gezien als de opinie van het publiek.
4. Verzwijgen
Als jouw mening anders is dan die van de media dan is de kans groot dat je jouw mening verzwijgt, dit doe je uit angst voor sociale isolatie.
Bij de zwijgspiraal gaat het dus vaak om issues die binnen de samenleving als een taboe worden gezien. Denk je dat de komst van social media het effect van de zwijgspiraal heeft versterkt of juist verzwakt?
Follow my blog with Bloglovin
Geen opmerkingen:
Een reactie posten