Bron: Fokke en Sukke |
Volgens Betteke van Ruler, professor van de Universiteit van Amsterdam, heeft communicatie de volgende betekenis: 'Communicatie is een proces van tweerichtingsverkeer waarbij zender en ontvanger beiden actief kunnen zijn en van rol kunnen wisselen; communicatie wordt gezien als een interactief proces'.
Er zijn binnen het vak twee soorten communicatie, namelijk intentionele en non-intentionele communicatie. Intentioneel is bewuste communicatie, zoals een docent die een college geeft. Non-intentioneel is onbewust, want de zender heeft niet de intentie om te communiceren maar laat wel een boodschap achter bij de ontvanger. Hierbij kun je denken aan gapen of blozen.
Het communicatievak is dynamisch en verandert continu, de grootste veranderingen die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden zijn:
We gingen uit van de zender, nu van de ontvanger
We richtten ons op de massa, nu op one-to-one communicatie
We wilden informeren, nu communiceren
We ontwierpen logo’s, nu een visuele identiteit
We dachten in tekst, tegenwoordig in beeld
We hadden een informatietekort, nu een overload
We ontwikkelden communicatiemiddelen, tegenwoordig concepten
We communiceerden over producten, nu over merken
We focusten ons op verkopen, nu op verbinden
We zochten kopers van onze producten, nu fans van ons merk
Follow my blog with Bloglovin
Geen opmerkingen:
Een reactie posten