Als het goed is heb je de beginselen van het communicatievak (een beetje) onder de knie. Vandaag ga ik je een aantal begrippen uitleggen die cruciaal zijn voor een organisatie over wie zij zijn.
Voor de afdeling Communicatie is het essentieel dat een organisatie weet wie zij is en wie zij wil zijn, dit is de identiteit. Door dit te weten kan het bedrijf gaan bepalen wat en op welke manier zij wil gaan communiceren.
Naast de identiteit zijn er nog andere begrippen die over het aanzien van de organisatie gaan. Het beeld dat mensen van een organisatie hebben wordt het imago genoemd, hoe denk jij bijvoorbeeld over Lays? De reputatie komt voort uit de prestaties en het zichtbare gedrag van het bedrijf. Je zou de reputatie kunnen zien als een fotoboek met mooie en minder mooie foto's, alle foto's samen vormen de reputatie van een organisatie.
Er wordt onderscheid gemaakt tussen drie identiteitsstructuren, namelijk:
Branded identiteit
De dochterondernemingen zijn zelfstandig in hun symboliek en communicatie. Zij hebben een eigen (huis)stijl. Voor buitenstaanders lijkt het alsof de merken niets met het moederbedrijf te maken hebben. Denk maar eens aan Lays, Smiths, Doritos en Cheetos. Wist je dat deze merken onder het moederbedrijf Pepsico vallen?
Endorsed identiteit
De dochterondernemingen hebben wel een eigen stijl maar de identiteit van het moederbedrijf blijft zichtbaar, dit heet parent visibility. Een voorbeeld hiervan is Unilever. Zij verkopen producten van margarine tot douchegel maar op ieder product staat het logo van Unilever vermeldt.
Monolitische identiteit
Het moederbedrijf en de dochterbedrijven hanteren één naam en één stijl. Het Amerikaanse merk Virgin is hier een goed voorbeeld van. Zij zijn een vliegtuigmaatschappij maar verkopen ook broeken en cola.
Kort samengevat, de identiteit ontwikkelt zich in interactie met haar dynamische omgeving.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten