De basis van deze theorie is eenvoudig, want mensen ontwikkelen technologie en technologie beïnvloedt ons. Maar op welke manier heeft die technologie invloed?
Volgens McLuhan is een medium alle technologie waarmee we onze oorspronkelijke vermogens uitbreiden. Dit wordt ook wel extension of man genoemd. Het nut, gebruik en de gevolgen van technologische innovaties zijn bij de introductie onduidelijk. Want weten wij waar Facebook en de iCloud toe leiden? Nee, dit weet niemand.
Er is één ding wat zeker is, media veranderen de wereld en ons dus ook. We kunnen meer, dit heet extensie. Denk aan een calculator waarmee we ingewikkelde en snelle berekeningen kunnen maken. Tegelijkertijd kunnen we ook minder, dit heet amputatie. Door de komst van de rekenmachine kunnen we niet meer normaal hoofdrekenen.
Bij de introductie van een nieuw medium heeft het nog geen nieuwe en eigen inhoud. Men gebruikt eerst de inhoud van het oude medium. We denken dus de toekomst te zien maar we kijken in de achteruitkijkspiegel, want we zien eerst de oude inhoud. Dit heet rear mirror view. Neem bijvoorbeeld de televisie: eerst kwamen er films, toneelvoorstellingen en voorgelezen nieuws. Pas later kwamen er: soaps, tv-series, spelletjes, quizzen, talk- en realityshows
Omdat een nieuw medium eerst de oude inhouden toont, is het vernieuwend effect later zichtbaar, dit wordt het horseless carriage syndrome genoemd. In McLuhan zijn theorie is niet de boodschap belangrijk, maar het medium zelf: the medium is the message.
Er zijn twee varianten op the medium is the message, namelijk: medium is the massage (media kneden en vormen ons) en medium is the message (het tijdperk van rotzooi). Dit komt mede door de komst van commerciële televisie, Facebook en Whatsapp.
Het belangrijkste gevolg van elektronische media is de ontwikkeling van de global village. Dit wil zeggen dat de wereld een bekrompen dorp wordt, vol met kletspraat en bemoeizucht.
Follow my blog with Bloglovin
Geen opmerkingen:
Een reactie posten