vrijdag 9 januari 2015

De betekenis van...

Wij geven 24/7 betekenis aan alle tekens om ons heen. Dagelijks word je met zo'n 3.000 reclame-uitingen geconfronteerd. Ben je benieuwd hoe het proces van betekenisgeving verloopt? Lees dan snel verder.


Volgens Barthes verloopt betekenisgeving in vier stappen, namelijk:

Denotatie
eerste orde: het herkennen van tekens, dus wat zie je?
tweede orde: weten waar tekens naar verwijzen

Connotatie
eerste orde: het geven van betekenis op basis van gemedieerde ervaringen (met anderen gedeelde ervaringen en (sub)culturele ervaringen).
tweede orde: het geven van betekenis op grond van je persoonlijke ervaringen

Een ander belangrijk punt bij betekenisgeving zijn conventies. Wij zijn gewend aan bepaalde routines bij het lezen van boodschappen. Zo lezen we in Europa van links naar rechts en krijgen schuine of dikgedrukte woorden extra nadruk.

Om het wat eenvoudiger te maken is hieronder een voorbeeld uitgewerkt.


Denotatie
eerste orde: de afbeeldingen zijn van dezelfde vrouw, maar met verschillende kleding, gezichtsuitdrukkingen en een ander kapsel.
tweede orde: de ordening (links – rechts) suggereert een
tijdsverloop. Eerst (links) is de vrouw mollig en kijkt ze een beetje triest, wat later (rechts) is ze slank en kijkt ze vrolijk
Connotatie
eerste orde: slanke mensen zijn aantrekkelijker en kansrijker dan
stevigere vrouwen, daarom is de vrouw blij dat ze wat kilootjes kwijt is
tweede orde: dit kan van persoon tot persoon verschillen, afhankelijk van
individuele opinies en ervaringen; bijvoorbeeld: mollige mensen
kunnen best aantrekkelijk en vrolijk zijn
Follow my blog with Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten